piątek, 20 listopada 2015

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 20 - GARDNO (II)

GARDNO ex KOPALNIA MIECHOWICE (IMO: 7725726, MMSI: 213873000, Sygnał wywoławczy: HPSL, bandera: Panama, Port macierzysty: Panama City) – masowiec typu „handysize”, zbudowany przez szkocką stocznię Govan Shipbuilders Ltd. w Govan dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina jako KOPALNIA MIECHOWICE. Matką chrzestną statku została Pani Helena Szatnik – pracownik KWK Miechowice. W pierwszym rejsie masowcem dowodził kpt. Ryszard Baranowski. W 1981 roku KOPALNIA MECHOWICE dostarczyła ze Szczecina na Spittsbergen sprzęt i zaopatrzenie dla stacji badawczej Polskiej Akademii Nauk. W dniu 1 grudnia 1985 roku na statek załadowano 200-milionową tonę węgla jaka została przewieziona statkami PŻM. Sprzedany 30 kwietnia 1993 roku spółce zależnej PŻM – Gardno Inc., został zarejestrowany pod banderą Wysp Marshalla jako GARDNO. Szesnaście lat później sprzedany armatorowi Derpina Shipping & Trading z Istambulu, został mu przekazany 21 maja 2009 roku na redzie marokańskiego portu Safi. Przemianowany wpierw na ARDNO a następnie w dniu 30 listopada 2009 roku na CAPITAN NIHAT pozostawał w eksploatacji przez kolejne lata. Sprzedany na złom, w dniu 8 maja 2015 roku został wprowadzony na plażę w indyjskim Alangu, celem rozbiórki.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

250

położenie stępki:

09.02.1979

wodowanie:

03.10.1979

zdanie:

18.04.1980

*     *     *

Dane techniczne

Wyporność:

GT: 11.632 / DWT: 16.753 t.

Wymiary (d. x. sz. z.):

158,60  x 22,05 x 8,38 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 6 cylindrowy silnik diesla John G. Kincaid & Co. B&W typ: 6K62EF o mocy: 5.962 kW

śruba: 1

Prędkość:

14,75 w.

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

3 x zespoły prądotwórcze składające się z silnika diesla o mocy 500 kW i generatora dającego napięcie: 450 V

1 x awaryjny zestaw prądotwórczy składający się z silnika diesla o mocy: 120 kW i generatora dającego napięcie: 220 V

Ładownie / Luki:

liczba: 5/5

pokrywy luków: hydrauliczne MacGregor typ: folding

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.312 m3

bele: 20.290 m3

Urządzenia załadunkowe:

brak

Załoga:

22 +2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: GARDNO podczas załadunku w Gdańsku, czerwiec 2008 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





Poniżej: GARDNO podczas postoju przy Elewatorze Ewa w Szczecinie, kwiecień – maj 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).
















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz