niedziela, 1 marca 2015

Z cyklu flota operatora Unity Line ... cz.1 - MIKOŁAJ KOPERNIK


Operator Unity Line założony został przez dwie firmy armatorskie: Polska Żegluga Morska (Polsteam) i Euroafrica Linie Żeglugowe do zarządzania promami obu armatorów Poniżej prezentowany jest prom, który należał do Euroafrica Linie Żeglugowe / The operator Unity Line was founded by two company shipowners: Polish Steamship Company (Polsteam) and Euroafrica Shipping Lines to manage ferries both shipowners Below is presented the ferry, which belonged to Euroafrica Shipping Lines

MIKOŁAJ KOPERNIK (IMO: 7336721, bandera: Polska, port macierzysty: Szczecin) - prom kolejowo – samochodowo - pasażerski zbudowany przez norweską stocznię Trosvik Mekaniske Verksteder w Trosvik na zamówienie Centromor dla polskiego armatora Polskie Linie Oceaniczne. Dwudziestego dziewiątego maja 1974 roku dowodzony przez kapitana Tadeusza Pieńkowskiego prom wyruszył w swój pierwszy rejs do portu w Ystad, rozpoczynając w ten sposób 16 letni czarter w ramach PKP. Dwudziestego czwartego czerwca 1982 roku przekazany spółce Polskie Towarzystwo Okrętowe (następnie POL-America). W dniu 6 listopada 1982 r. w siłowni zbliżającego się do Świnoujścia promu wybuchł groźny pożar, który udało się ugasić po trwającej aż 27 godzin walce z żywiołem (8 listopada), w której uczestniczyły jednostki pożarnicze STRAŻAK-24, STRAŻAK-25, holowniki PRO: KORAL i ROSOMAK, kuter ratowniczy SZTORM-2 oraz jednostki marynarki wojennej (na samym początku akcji z pokładu promu ewakuowano wszystkich jego pasażerów oraz załogę). Po oszacowaniu strat podjęto decyzję o skierowaniu MIKOŁAJA KOPERNIKA na remont do szwedzkiej stoczni w Geteborgu, gdzie następnie został on zaholowany przez holownik PRO - KORAL (wyruszono 11 grudnia zaś na miejsce przybyto 2 dni później 13 grudnia). Na linię prom powrócił dopiero w kwietniu 1983 roku. W dniu 31 grudnia 1993 roku MIKOŁAJ KOPERNIK został wyczarterowany na zasadach bare-boat szczecińskiemu armatorowi Euroafrica Shipping Lines. Od lipca 1995 w zarządzie operatora Unity Line. W dniu 15 marca 1999 roku sprzedany czarterującemu dotąd prom armatorowi. W 2002 roku przebudowany i zmodernizowany. Dziewiątego maja 2008 roku sprzedany tureckiemu armatorowi Kolin Insaat Turizm Sanayi, zaś 4 czerwca przemianowany na HARPUT. Siedemnaście dni później 21 czerwca pod nową nazwą prom po raz ostatni opuścił Świnoujście wyruszając w rejs na Morze Śródziemne. Po okresie sześcioletniej eksploatacji (w trakcie której głownie stał na sznurku) sprzedany do tureckiej stoczni złomowej w Aliadze. Po dotarciu na miejsce w dniu 3 lutego 2014 roku dawny MIKOŁAJ KOPERNIK został wprowadzony na plażę.
  • Numer stoczniowy budowy: 100,  
  • Położenie stępki: 31.12.1972 r.,
  • Wodowanie: 20.10.1973 r., matka chrzestna Pani Zofia Sawiczewska, 
  • Zdanie: 31.03.1974 r.

*     *     *

MIKOŁAJ KOPERNIK (IMO: 7931997, flag: Poland, port of registry: Szczecin) - a rail – car - pax ferry built by the Norwegian shipyard Trosvik Mekaniske Verksteder in Trosvik on order Centromor for the Polish shipowner Polish Ocean Linies.Of twenty-ninth of May 1974, commanded by Capitan Tadeusz Pieńkowski, the ferry set off on its first voyage to the port of Ystad, thus starting the 16-year charter for PKP (Polish State Railways). On June 24, 1982, transferred to the company Polskie Towarzystwo Okrętowe (then POL-America). On November 6, 1982, in the engine room of the approaching Swinoujscie ferry broke out a dangerous fire, which was successfully extinguished after 27 hours of fighting with the element (November 8), in which participated fire-fighting units: STRAŻAK-24, STRAŻAK-25, PRO tugs: KORAL & ROSOMAK, rescue cutter SZTORM-2 and navy units (at the beginning of action all passengers and crew were evacuated from the ferry). After assessing the losses, the decision was made to send MIKOŁAJ KOPERNIK for repairs to the Swedish shipyard in Gothenburg, where he was later towed by the PRO tug KORAL (on December 11, KORAL with a ferry on the tow left Swinoujscie and arrived in Gothenburg two days later on December 13). The ferry did not return to the route until April 1983. On December 31, 1993 MIKOŁAJ KOPERNIK was chartered on a bare-boat basis to a Szczecin shipowner Euroafrica Shipping Lines. From July 1995 on the board of the Unity Line operator. On March 15, 1999 the ferry was sold to the charterer so far. In 2002, it was rebuilt and modernized. On ninth of May 2008, sold  to the Turkish shipowner Kolin Insaat Turizm Sanayi and on June 4 renamed to HARPUT. Seventeen days later, on  June 21, under the new name, the ferry left Swinoujscie for the last time, setting out on a cruise to the Mediterranean. After six years of exploitation (during which he was mainly laid-up) sold to the Turkish Shipbreaking Yard in Aliaga. After reaching the place on February 3, 2014 the former MIKOŁAJ KOPERNIK was introduced to the bach..
  • Yard number: 100,
  • Keel laid: 31.12.1972,
  • Launch date: 20.10.1973 - godmother, Mrs. Zofia Sawiczewska,
  • Delivery date: 31.03.1974.

*     *     *
Dane techniczne / Technical data:
  • Wyporność (GT/DWT) / Displacement (GT/DWT): 8.845 t. / 2.350 t.
  • Wymiary (d x sz. x z) / Dimensions (L x b x d): 125,61 m x 17,02 m x 4,50 m,
  • Kadłub / Hull: 
    • typ / type: jednoposzyciowy / single hull, 
    • materiał kadłuba / hull material: steel,
  • Napęd / Propulsion: 
    • 4 silniki diesel /  4 silniki diesla /diesel engines Sulzer model: 10AL25/30 
      • moc każdego/ each power: 5412 kW, 
      • liczba cylindrów / no of cylinders: 10,
    • śruba / propeller: 2, 
  • Ster / Ruder: 1,
  • Prędkość / Speed: 15,5 węzłów/ knots,
  • Przestrzeń ładunkowa / Cargo space: 
    • długość linii ładunkowej / ro/ro lanes: 414 m, 
    • liczba torów kolejowych / no of railway tracks: 3(4) 
    • długość torowiska / lenght of railway tracks: 308 m 
  • Pojemność ładunkowa / Cargo capacity: 
    • wagony kolejowe / rail wagons: 26, 
    • naczepy / trailers: 20,
  • Wyposażenie ro/ro / Ro/ro equipment:  
    • rampy załadowcze: 1 centre or only
  • Pasażerowie / Pax: 41,
  • urządzenia za i wyładunkowe / cargo handling: brak / gearless.

*     *     *

Bibliografia / Bibliography:

*     *     *

Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Morze Bałtyckie 1993 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below m/f MIKOŁAJ KOPERNIK in Euroafrica Shipping Lines colours, Baltic Sea 1993, photo made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge, click on the photo).


Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Ystad 1993 r. (na kominie logo PKP - Polskie Koleje Państwowe), zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below m/f MIKOŁAJ KOPERNIK in Euroafrica Shipping Lines colours, Ystad 1993 (on the chimey the PKP - Polish State Railways - logo), photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge, click on the photo).



Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Sztormowanie na Bałtyku 1994 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below m/f MIKOŁAJ KOPERNIK in Euroafrica Shipping Lines colours, storming in the Baltic 1994, photo made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge, click on the photo).



Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Euroafrica Shipping Lines, Morze Bałtyckie 1994 r. zdjęcia autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below m/f MIKOŁAJ KOPERNIK in Euroafrica Shipping Lines colours, Baltic Sea 1994, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge, click on the photo).



Poniżej m/f MIKOŁAJ KOPERNIK w barwach Unity Lines, Świnoujście 1997 r. zdjęcie autorstwa Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below m/f MIKOŁAJ KOPERNIK in Unity Line colours, Swinoujscie 1997, photos made by Mr. Andrzej Patro  (to enlarge, click on the photo).


Poniżej zdjęcia m/f MIKOŁAJ KOPERNIK, Świnoujście, kwiecień 2008 / Below photos m/f MIKOŁAJ KOPERNIK, Swinoujscie April 2008 (aby powiększyć kliknij na zdjęcie / to enlarge, click on the photo):









Poniżej pocztówka z promem m/f MIKOŁAJ KOPERNIK zdjęcie autorstwa Pana Marka Kury, wydawnictwo: ComGraph, kolekcja Pana Andrzeja Patro (aby powiększyć kliknij na zdjęcie). / Below a postcard with a ferry m/f MIKOŁAJ KOPERNIK, photo made by Mr. Marek Kura, publishing house: ComGraph, a collection of Mr. Andrzej Patro (to enlarge, click on the photo).




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz