sobota, 20 grudnia 2014

Z cyklu "Flota Polskiej Żeglugi Morskiej" ... cz. 12 - PILICA

PILICA (II) (IMO: 9154282, MMSI: 248599000, Sygnał wywoławczy: 9HKS6, Bandera: Malta, Port macierzysty: La Valletta) - masowiec typu „handysize” zbudowany przez Stocznię Szczecińską S. A. w Szczecinie dla polskiego armatora Polska Żegluga Morska – POLSTEAM ze Szczecina. Matką chrzestną statku została Pani Alicja Grześkowiak - marszałek Senatu RP. W pierwszą podróż jednostka wyruszyła pod dowództwem kpt. Zygmunta Bortnika kierując się na Kilonię a następnie na Sao Miguel na Azorach i Montevideo w Urugwaju. W kwietniu 2009 roku podczas rejsu do tureckiego portu Yarimca statek uratował  22 uciekinierów z Algierii , którzy dryfowali na pneumatycznym pontonie w odległości 50 mil morskich od hiszpańskiego portu Almeria. Sprzedany firmie MJN Marine, został jej przekazany 22 lutego 2017 roku na redzie cypryjskiego portu Limassol (w ostatnim rejsie statkiem dowodził Zygmunt Bortnik). Przemianowany na ASTORIA pływał pod tą nazwą do 29 listopada 2020 roku. Przemianowany na krótko na WMS HARMONY już 19 grudnia 2020 roku zmienił po raz kolejny nazwę, tym razem na KEMET STAR. Obecnie wciąż w eksploatacji.

*     *     *

Historia budowy

Numer stoczniowy budowy:

B570/II/8

Położenie stępki:

01.06.1999

Wodowanie:

17.07.1999

Zdanie:

30.09.1999

 *     *     *

Dane techniczne

Wyporność

GT: 11.848 / DWT: 17.064 t.

Wymiary (d. x sz. x. z.)

149,40 x 23,16 x 8,55 m

Kadłub:

typ: jednoposzyciowy, podwójne dno

materiał kadłuba: stal

pokłady ciągłe: 1

Napęd:

1 x 5 cylindrowy silnik diesla H. Cegielski - Poznań - Sulzer model 5S46MC-C o mocy 4.710 kW

śruba: 1

Prędkość:

15,5

Ster:

1

Urządzenia pomocnicze:

2 x zespoły prądotwórcze każdy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 6AL20RD o mocy 622 kW oraz generatorem o mocy 630kVA

1 zespół prądotwórczy składający się z silnika diesla H.Cegielski-Sulzer 7L16/24 o mocy 533 kW oraz generatora o mocy 630kVA

1 awaryjny zespół prądotwórczy składający się z silnika Cummins 6CT8.3-D(M)

Ładownie / Luki:

liczba: 4/4

typ: samotrymujące, box-shaped

pokrywy luków: hydrauliczne Kvaerner typ: folding 

Pojemność ładunkowa:

ziarno: 21.309 m3

bele: 21.043 m3

Urządzenia załadunkowe:

2 elektro – hydrauliczne dźwigi Towimor – każdy 25 ton udźwigu oraz zasięg 22 m

Załoga:

18 ~ 20 + 2 os.

*     *     *

Bibliografia

Gogol Krzysztof, Bohdan Huras – Polska Żegluga Morska Album Floty 1951 – 2012, Fundacja Promocji Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej, Gdańsk 2012, 2021

*     *     *

Poniżej: PILICA, 01.10.2002 rok, autor nieznany, kolekcja Piotra Grześkowiaka (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PILICA podczas postoju przy Nabrzeżu Bułgarskim w Szczecinie, wrzesień 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).


Poniżej: PILICA opuszczająca Szczecin, wrzesień 2009 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).




Poniżej: PILICA podczas przejścia przez Świnoujście, 7 luty 2011 rok (aby powiększyć kliknij na zdjęcie).





3 komentarze:

  1. B570 miały 3 prądnice a nie 2

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za informację zaraz ją wprowadzam w opisie. Mam jeszcze pytanie czy trzecia prądnica była tego samego typu co dwie wymienione w tekście. Pozdrawiam Łukasz

      Usuń